Явор Гърдев

Зрителите на „Сцена на кръстопът“ първи гледаха новия спектакъл на Явор Гърдев

Публикувана 19.09.2011

„Ръкомахане в Спокан“ от Мартин Макдона с режисьор Явор Гърдев гостува снощи в Камерната зала на Пловдивския драматичен театър. На „Сцена на кръстопът“ спектакълът идва малко след премиерата си в Ню Йорк и бе представен за пръв път в България. Не само поради този факт, а и заради новата среща между ексцентричния ирландски драматург и провокативния български режисьор, това несъмнено бе едно от събитията на фестивала. Официалната му премиера на сцената на Народния театър е на 23 и 24 септември. Пиесата е типичен представител на така наречения "In-Yer-Face" театър - театър в лицето, директен, такъв, който не се церемони, разказа Гърдев. Той вече е поставял пиеса на същия автор - „Пухеният“, с която Макдона за пръв път изважда ситуацията от родната си Ирландия. Във въпросната пиеса той я пренася в неясна източноевропейска страна, а сега, в „Ръкомахане в Спокан“ - в Америка. „Но във всички случаи това са условни места, които изразяват нещо глобално“, подчертава Явор Гърдев. Същото е отношението към топоса и в излезлия преди няколко години филм „В Брюж“, чийто сценарист и режисьор е Макдона. Сюжетът на „Ръкомахане в Спокан“ е свързан със самоизмислянето, обяснява режисьорът. Човек днес може да убеди сам себе си в някакъв свой паралелен образ. Хората могат да си вярват, че са супергерои, ако се самопроектират някъде във виртуалното пространство като такива. Могат да моделират миналото си, бъдещето си, настоящето си. Според Гърдев , тази възможност да се измислиш във виртуалното произвежда психологически конфликт и човек вече не може да се завърне към истинния си образ. „Никой не е толкова красив, колкото се представя във Фейсбук, но в един момент човек може да стане жертва на собствения си нарцисизъм“, смята режисьорът. Преводът на „Ръкомахане в Спокан“ е на Жозеф Бенатов, сценографията и костюмите са на Даниела Олег Ляхова, музиката - на Калин Николов. Участват Иван Бърнев, Леонид Йовчев, Павлин Петрунов и Теодора Духовникова.

Довечера на камерната сцена в Пловдив отново гостува Народният театър. Пиесата „Вълните“, написана и поставена от французайката Арлет Ричи, е вдъхновена от едноименния роман на Вирджиния Улф.

Автор: Ваня Живкова