Антон Стоянов ФОРНОТЕКА

Антон Стоянов: ФОРНОТЕКА е публично място във форма, която не познаваме

Публикувана 22.06.2019 12:39

Австрийският културен павилион в Пловдив – FLUCA, ще се превърне до 18 юли във футуристична капсула. Утопичен поглед към бъдещите урбанистични решения, където оазисите в нашите градове вероятно ще бъдат показвани като рядък вид в специални и изкуствено защитени контейнери представя в арт инсталация авторът ѝ Антон Стоянов. Нарекъл е експозицията ФОРНОТЕКА.

Антон Стоянов живее и работи в Берлин. Той е учил в Националната Художествена Академия, София, след което продължава своето образование в Universität fur Angewandte Kunst, Виена. През 2007 г. се дипломира в Universität der Künste, Берлин. Артист е на галерия xavierlaboulbenne, Берлин.

ФОРНОТЕКА е неговата първа самостоятелна изложба в родната му България.

- Г-н Стоянов, имаме възможност да видим първата Ви самостоятелна изложба в България именно в Пловдив. Какво представя ФОРНОТЕКА, която ще може да посетим във FLUCA?  

- ФОРНОТЕКА е инсталация, създадена специално за пространството на FLUCA, в която съм съчетал моите огледални картини и различни растения, които заедно образуват един оазис в урбанистична среда.  

- Как се появи идеята за ФОРНОТЕКА?  

- Това е една идея, която се зароди след поканата да направя изложба във FLUCA. Това не е класически “white cube” галерия, а пространство в града, видимо и посещавано, както от специалисти, така и от случайни минувачи.

Затова моята идея за ФОРНОТЕКА беше да съградя едно публично място във форма, която не познаваме. От там дойде и името ФОРНОТЕКА, което описва едно обществено пространство (подобно на библиотека или дискотека), където гражданите могат да споделят преживявания и информация.

- Разкажете малко повече за техниката, която използвате.  

В Пловдив представям продължението на серията си Mirror Paintings, която показах миналата година в Берлин. Сега доразвивам техниката която възникна след две годишно проучване на спецификата на материала – като се започне от производството и се стигне до инфилтрирането на художествени идеи в материала.

Изграждането на произведенията е на “принципа на тост-сандвича”. Върху огледалната “филия”, аз полагам вкусовите ми предпочитания и “подправки” под формата на глазури за стъкло. Затварям го със стъкло и го изпичам чрез UV светлина.  

- Колко време отне реализацията на проекта във FLUCA?  

- Поканата дойде от куратора Борис Костадинов в началото на тази година. Идеята се оформяше в продължение на няколко месеца, но реалното производство на изложбата отне две седмици преди откриването. Изработката на огледалните картини беше в Пловдив, а растенията бяха осигурени от невероятния разсадник на Милена Лазарова. 

- ФОРНОТЕКА е описана като „футуристистична капсула“ с растителност в различни форми. Кое е най-важното послание, което тази капсула трябва да отнесе?  

- Тя не трябва да отнася нищо. Напротив, би било прекрасно ако   ФОРНОТЕКА донесе съзнание за околната среда, нашето екологично поведение и повдигне важни въпроси свързани с климатичните промени и ангажиментите на съвременните общества във връзка с тези важни проблеми на планетата. Да се надяваме, че един ден няма да се налага да излагаме растителните видове в специални музеи.  

- Каква е препратката между огледалата и този малък оазис?  

- Огледалата отразяват както растителността, така и зрителя, който ги наблюдава. Той става част от инсталацията и по този начин изложбата още веднъж поставя акцент върху човешкия фактор в дискусията за климата.

 - Кой е следващият проект, към който ще се насочите?

- Следващият месец ми предстои участие в групова изложба в рамките на Sofia Art Week.

- Как повлия Берлин на пътя и развитието Ви като артист?  

- Предполагам, че градът ми е повлиял много, без дори да мога да формулирам точно как. Това е град с много голяма история, огромна артистична сцена и с развито чувство за свободата на човека и неговия дух. Накрактко казано, това са компоненти, които биха повлияли благотворно на всеки човек.

Източник: GustoNews